Elena

Mazzi

Reggio Emilia, 1984

Avanzi | 2015

Avanzi, 2015
(9 photographs, performance, artist book)
variabili

Avanzi (left overs) is the translation from the Abruzzese dialect of a publication by the renown anthropologist Emiliano Giancristofaro. Scraps of myths, superstitions, tales, remixed in order to be readopted and ready to use; as left overs of a meal to which new ingredients are added to make it into new nourishment. Although menaced by half a century culture leveling, the consideration for the man and his sense of belonging in the small community of Guilmi, is still very strong. Elena Mazzi proposes here to weld back the fractures between present and past; social norms and ancient courses and spells; global village and real village. With these objective in mind, during the three weeks residency at GuilmiArtProject, she goes on board of a 1983 Mercedes and travels along the collapsed roads of the Alto Vastese valleys, and the coastline crenellated by run-down constructions of the economic boom.The artist aims towards the site which has witnessed miraculous facts; she reco- gnizes the boulders of apotropaic rites; and meets hu- man materials to develop her research: the sprightly anthropologist, the crafty magician, the ethnologist, the plum eater. She reads all and listens to all. And afterwards she recomposes the fragments, as Homer the rhapsodist, so to create a new mythology to be told by the villagers of Guilmi, without either epic, or nostalgia, or folklore; yet thought simple, and coral photographic images in ordinary settings, narrated loudly by means of an ambulant speaker. (extract from Avanzi, by Lucia Giardino)



Avanzi è il titolo della traduzione dal dialetto abruzzese di una pubblicazione dell’antropologo Emiliano Giancristofaro. Si tratta di “avanzi” di miti, credenze o leggende che vengono rimpastate per essere pronte all’uso, come le rimanenze di un pasto a cui il giorno dopo si aggiungono ingredienti per diventare nuovo nutrimento.
A Guilmi, una comunità di pochissimi individui, dove il senso dell’uomo e il suo radicamento col territorio seppure attaccato da circa mezzo secolo dall’inarrestabile livellamento delle culture, è ancora fortissimo, Elena Mazzi propone di risaldare le fratture tra presente e passato; tra le norme sociali contemporanee e gli scongiuri antichi; tra il villaggio globale e il villaggio reale. A bordo di una vecchia Mercedes dell’83, per le strade franate dell’Alto Vastese o la linea costiera adriatica cosparsa dell’edilizia fatiscente del boom economico, l’artista mira al sito testimone di fatti miracolosi, identifica i massi dei rituali apotropaici e incontra il materiale umano utile alla sua ricerca: l’antropologa arzilla, la magara smaliziata, il professore demologo, il mangiatore di susine. Di tutti legge, studia, ascolta le storie. E poi ricompone i frammenti, come il rapsodo Omero, per una nuova mitologia da far narrare ai guilmesi senza epica, nostalgia o folklore; tramite immagini fotografiche semplici, quotidiane e corali, proclamate a gran voce da un altoparlante. (estratto da Avanzi, di Lucia Giardino)

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